More

    Αποκλειστικό Ρεπορτάζ: Αποστολή στην Νορβηγία, στην Πρωταθλήτρια χώρα της Ηλεκτροκίνησης στην Ευρώπη

    Μέγεθος κειμένου-+=
    Μέγεθος κειμένου-+=

    •    10 συνεχείς ημέρες οδοιπορικό στην Νορβηγία (από το Oslo μέχρι το Trondheim)
    •    Κάλυψη 2.500 χλμ οδικά.
    •    60 και πλέον ώρες βάδισμα πεζοί
    •    Επίσκεψη σε 10+ μικρές και μεγάλες πόλεις της χώρας
    •    1000 και πλέον φωτογραφίες και Video.

    Είδαμε και φωτογραφήσαμε και βιντεοσκοπήσαμε ότι μπορούσαμε περισσότερο.

    •    Όλες τις μάρκες που εισάγουν και πουλάνε ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
    •    Το μοντέρνο οδικό δίκτυο με τα μηδενικά θανατηφόρα ατυχήματα.
    •    Τα σύγχρονα δίκτυα Αστικών συγκοινωνιών με τους ανανεωμένους από το 2019 στόλους.

    Ξεκινήσαμε ένα οδοιπορικό για να αποτυπώσουμε πώς είναι η κατάσταση στην πρωταθλήτρια των Ευρωπαϊκών χωρών της Ηλεκτροκίνησης, Νορβηγία. Μία χώρα που με βάση τις ισχυρές επιδοτήσεις από το Κρατικό μηχανισμό έχει τα εξής εκπληκτικά αποτελέσματα.

    Μόλις το 2019 το 48,5% των νέων ταξινομήσεων ήταν ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ενώ το 2020 επιτυγχάνεται το εκπληκτικό ποσοστό 54,6% σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα.  Στόχος της Νορβηγικής κυβέρνησης είναι το 2025 οι νέες ταξινομήσεις να φτάσουν το 100% σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα ή οχήματα υδρογόνου.

    H Πολιτική Ηλεκτροκίνησης της Νορβηγίας

    Η επιτυχία της Νορβηγίας οφείλεται πρωτίστως σε ένα σημαντικό πακέτο κινήτρων που αναπτύχθηκε για την προώθηση στην αγορά οχημάτων μηδενικών εκπομπών ρύπων. Τα κίνητρα εισήχθησαν σταδιακά από διάφορες κυβερνήσεις και μεγάλους συνασπισμούς κομμάτων από τις αρχές της δεκαετίας του 1990 για να επιταχύνουν τη μετάβαση στην βιώσιμη αστική μετακίνηση.

    Το Νορβηγικό κοινοβούλιο αποφάσισε για εθνικό στόχο όλα τα νέα αυτοκίνητα που πωλούνται έως το 2025 να είναι μηδενικών εκπομπών ρύπων (ηλεκτρικά ή υδρογόνο).

    Μέχρι το τέλος του 2020, υπήρχαν περισσότερα από 330.000 ταξινομημένα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρίες (BEV) στη Νορβηγία. Τα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρίες κατείχαν μερίδιο αγοράς 54.6 % το 2020. Η ταχύτητα της μετάβασης σχετίζεται στενά με τα μέσα πολιτικής και ένα ευρύ φάσμα κινήτρων.

    Η σημερινή κυβέρνηση αποφάσισε να διατηρήσει τα κίνητρα για αυτοκίνητα μηδενικών ρύπων μέχρι το τέλος του 2021. Μετά το 2021, τα κίνητρα θα αναθεωρηθούν και θα προσαρμοστούν παράλληλα με την ανάπτυξη της αγοράς. Η απαλλαγή από τον ΦΠΑ για οχήματα μηδενικών εκπομπών ρύπων στη Νορβηγία έχει εγκριθεί από την Εποπτεύουσα Αρχή EFTA Surveillance Authority – ESA) έως το τέλος του 2022.

    Ο χρυσός κανόνας της επιτυχίας είναι αυτό του 50 %

    Από το 2017 εναπόκειται στις τοπικές αυτοδιοικήσεις να αποφασίσουν τα κίνητρα σχετικά με την πρόσβαση σε λωρίδες λεωφορείων και δωρεάν δημοτικούς χώρους στάθμευσης. Το Νορβηγικό Κοινοβούλιο συμφώνησε για την εφαρμογή ενός κανόνα 50%, πράγμα που σημαίνει ότι οι Περιφέρειες και οι Δήμοι δεν μπορούν να χρεώσουν πάνω από το 50% της τιμής για τα οχήματα ορυκτών καυσίμων σε πορθμεία, δημόσιους χώρους στάθμευσης και δρόμους με διόδια.

    Ο κανόνας του 50% είναι ήδη σε λειτουργία στα οχηματαγωγά της επαρχίας και στα κρατικά οχηματαγωγά, αλλά εφαρμόστηκε και σε δρόμους με διόδια κατά τη διάρκεια του 2019.
    Ένας κανόνας μέγιστου τέλους στάθμευσης 50% σε δημόσιο χώρο στάθμευσης για αυτοκίνητα μηδενικών εκπομπών ρύπων εφαρμόζεται από το 2019.

    Ενώ τα κίνητρα για τα ηλεκτρικά οχήματα μέσω υψηλότερων φόρων για τους κινητήρες ΜΕΚ είναι σίγουρα ο κύριος παράγοντας της αλλαγής, η πραγματική διαθεσιμότητα διαφορετικών μοντέλων EV κάνει επίσης μεγάλη διαφορά.

    Πως οι αυτοκινητοβιομηχανίες πωλούν στην Νορβηγία;

    Πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες επικεντρώνουν την κυκλοφορία νέων ηλεκτρικών οχημάτων στη Νορβηγική αγορά, καθώς το ενδιαφέρον για ηλεκτρικά οχήματα είναι εξαιρετικά υψηλό εκεί.

    Εάν δεν πωλούν ηλεκτρικά οχήματα στη Νορβηγία, δεν πωλούν τίποτα στη χώρα.

    Για παράδειγμα, το Audi e-tron ήταν το όχημα με τις περισσότερες πωλήσεις στη χώρα το 2020 και ενώ το ηλεκτρικό SUV είναι διαθέσιμο παγκοσμίως, η Audi έκανε μια λιγότερο ακριβή έκδοση με μικρότερο πακέτο μπαταριών που δεν είναι διαθέσιμο πχ. στη Βόρεια Αμερική, αλλά είναι πολύ δημοφιλές στη Νορβηγία.

    Η χώρα εισήγαγε επίσης πολλά ηλεκτρικά αυτοκίνητα VW ID.3 το 2020, ενώ το ηλεκτρικό όχημα εξακολουθεί να είναι περιορισμένο.

    Η αλήθεια των ταξινομήσεων κρύβεται στα Νούμερα

    Οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στη Νορβηγία ξεπέρασαν αυτές των οχημάτων βενζίνης, ντίζελ και υβριδικών το 2020, με τη Γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία Volkswagen να κερδίζει και να παίρνει τα σκήπτρα από την Tesla ως τον κορυφαίο παραγωγό οχημάτων με μπαταρίες, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία.

    Τα 5 μοντέλα με τις καλύτερες πωλήσεις στη Σκανδιναβική χώρα κατά σειρά ήταν το Audi e-tron, το Tesla Model 3, το Volkswagen ID.3, το Nissan Leaf και το Volkswagen e-Golf, όλα πλήρως ηλεκτρικά.
    Η μάρκα Audi της Volkswagen ήταν στην κορυφή του πίνακα κατάταξης 2020 με τα e-tron sports utility και sportsback οχήματά της, όπως προαναφέρθηκε, ως τα πιο πολύ-πουλημένα νέα επιβατικά αυτοκίνητα στη Νορβηγία πέρυσι. Αντίθετα το μεσαίου μεγέθους Model 3 της Tesla, ο νικητής του 2019, υποβιβάστηκε στη 2η θέση.

    Οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων πρόκειται να συνεχίσουν να αυξάνονται το 2021, αναφέρουν αναλυτές της βιομηχανίας και αντιπροσωπείες αυτοκινήτων, καθώς περισσότερα μοντέλα συνεχίζουν κυκλοφορούν στην αγορά.

    «Μία προκαταρκτική πρόβλεψη που πήραμε από την επίσκεψή μας στην Νορβηγία, είναι ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ότι θα ξεπεράσουν το 65% της αγοράς το 2021».

    Το Νορβηγικό σύστημα φορολογίας αυτοκινήτων

    Το συνολικό μήνυμα από την πλειοψηφία των πολιτικών κομμάτων είναι ότι θα πρέπει πάντα να είναι οικονομικά επωφελής η επιλογή αυτοκινήτων μηδενικών και χαμηλών εκπομπών ρύπων έναντι αυτοκινήτων υψηλών εκπομπών. Αυτό επιτυγχάνεται με την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει» στο σύστημα φορολογίας αυτοκινήτων. Υψηλοί φόροι για αυτοκίνητα υψηλών εκπομπών και χαμηλότεροι φόροι για αυτοκίνητα χαμηλών και μηδενικών εκπομπών ρύπων. Η εισαγωγή φόρων στα ρυπογόνα αυτοκίνητα μπορεί να χρηματοδοτήσει με κίνητρα τα αυτοκίνητα μηδενικών ρύπων χωρίς απώλεια εσόδων.

    Το Νορβηγικό κοινοβούλιο έθεσε έναν στόχο όλα τα νέα αυτοκίνητα που πωλούνται έως το 2025 να είναι οχήματα μηδενικών εκπομπών ρύπων (ηλεκτρικά μπαταρίας ή Υδρογόνου). Αυτός είναι ένας πολύ φιλόδοξος αλλά εφικτός στόχος με τα σωστά μέτρα πολιτικής. Το Κοινοβούλιο θα επιτύχει αυτόν τον στόχο με ένα ενισχυμένο πράσινο φορολογικό σύστημα και όχι με απαγόρευση.

    Ο φόρος αγοράς για όλα τα νέα αυτοκίνητα υπολογίζεται με συνδυασμό βάρους, εκπομπών CO2 και NOx. Ο φόρος είναι προοδευτικός, καθιστώντας τα μεγάλα αυτοκίνητα με υψηλές εκπομπές ρύπων πολύ ακριβά. Τα τελευταία χρόνια, ο φόρος αγοράς προσαρμόστηκε σταδιακά για να δοθεί μεγαλύτερη έμφαση στις εκπομπές και λιγότερο στο βάρος.

    Η Νορβηγία έθεσε στόχο την εξάλειψη των οχημάτων με κινητήρα καύσης έως το 2025.

    Ο στόχος των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων μηδενικών ρύπων για το 2025 που είναι στο 100% των νέων ταξινομήσεων να είναι ηλεκτρικά, φαίνεται θα είναι εφικτός και αυτό είναι κάτι το εκπληκτικό για την πρωταθλήτρια χώρα στην Ηλεκτροκίνηση.

    Τα πλήρως ηλεκτρικά οχήματα απαλλάσσονται από φόρους και λαμβάνουν άλλες κρατικές επιδοτήσεις.

    Πράσινη χώρα μεν… αλλά να συνεχιστούν οι έρευνες για πετρέλαιο και Φυσικό Αέριο;

    Σύμφωνα με δημοσκόπηση που έγινε στα μέσα του Αυγούστου 2021 που επισκεπτόμαστε την χώρα και εν τω μέσω προεκλογικής περιόδου και των επερχόμενων εκλογών τον Σεπτέμβριο, αναδεικνύεται η αντιφατικότητα των επιλογών των ψηφοφόρων της χώρας.

    Έτσι ο Νο.1 παραγωγός και εξαγωγός χώρα πετρελαίου της Ευρώπης και Νο.2 εξαγωγός χώρα στον κόσμο, τι πιστεύετε ότι επιλέγει;

    Οι Νορβηγοί λοιπόν στην δημοσκόπηση αυτή επιλέγουν να συνεχιστούν οι έρευνες για κοιτάσματα σε νέες ΑΟΖ σε ποσοστό 55%.

    Αντιφατικός λοιπόν ο πρωταθλητισμός στην Ηλεκτροκίνηση

    Και φυσικά η μέχρι σήμερα κυβέρνηση υποστηρίζει ότι η Νορβηγία πρέπει να συνεχίσει να αναζητά πετρέλαιο εφόσον αυτό είναι κερδοφόρο. Με την πλειοψηφία των ψηφοφόρων υπέρ του πετρελαίου, μια νέα πιθανόν κυβέρνηση θα αντιμετωπίσει δυσκολίες εάν προσπαθήσει να συρρικνώσει την σημαντικότερη βιομηχανία της Νορβηγίας.

    Να μην ξεχνάμε όμως το εξής!

    Η ειρωνικά πλούσια σε πετρέλαιο χώρα υιοθέτησε μια ενδιαφέρουσα προσέγγιση: Αντί να δίνει εκπτώσεις σε νέα ηλεκτρικά οχήματα, η χώρα είχε ήδη ισχυρούς φόρους στα οχήματα που κινούνται με ορυκτά καύσιμα & φυσικό Αέριο και έδωσε φορο-απαλλαγές στα ηλεκτρικά οχήματα.

    Έκανε πολλά ηλεκτρικά οχήματα εξαιρετικά ανταγωνιστικά στη χώρα και επιτάχυνε τη μετατόπιση της νοοτροπίας του αγοραστή αυτοκινήτου όσον αφορά την θεώρηση των ηλεκτρικών οχημάτων. Το Νορβηγικό κράτος λαμβάνει το μεγαλύτερο μέρος της ηλεκτρικής του ενέργειας από υδροηλεκτρικά φράγματα.

    Ποια οχήματα έρχονται και ποια υποχωρούν;

    Το μεσαίου μεγέθους σπορ βοηθητικό όχημα της Tesla, το Model Y, πρόκειται να φτάσει στη Νορβηγική αγορά φέτος, όπως και τα πρώτα ηλεκτρικά SUV της Ford, της BMW και της Volkswagen.

    Αντίθετα, τα αυτοκίνητα με κινητήρες ντίζελ έχουν υποχωρήσει από το 75,7% της συνολικής αγοράς της Νορβηγίας που κατείχαν το 2011 σε μόλις 8,6% πέρυσι.

    Οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων στη χώρα πέρυσι ήταν 141.412, εκ των οποίων οι 76.789 ήταν πλήρως ηλεκτρικά.

    Ενώ το μερίδιο αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας θα συνεχίσει να αυξάνεται, υπάρχει αβεβαιότητα για το πόσα αυτοκίνητα θα διαθέσουν οι κατασκευαστές στη Νορβηγία καθώς αυξάνεται και η Ευρωπαϊκή ζήτηση.

    Τα αποτελέσματα

    Αυτές οι τάσεις οδήγησαν τη Νορβηγία στο προσκήνιο της υιοθέτησης ηλεκτρικών οχημάτων.

    Ενώ οι πωλήσεις EV αντιπροσωπεύουν παγκοσμίως περίπου το 3% των συνολικών πωλήσεων νέων αυτοκινήτων, η Νορβηγία δείχνει ότι είναι δυνατό να επιταχυνθεί πολύ η μετάβαση.

    Το προοδευτικό φορολογικό σύστημα καθιστά τα περισσότερα μοντέλα ηλεκτρικών οχημάτων φθηνότερα για αγορά σε σύγκριση με ένα παρόμοιο μοντέλο βενζίνης, ακόμη και αν η τιμή εισαγωγής για ηλεκτρικά οχήματα είναι πολύ υψηλότερη. Αυτός είναι ο κύριος λόγος για τον οποίο η Νορβηγική αγορά EV είναι τόσο επιτυχημένη σε σύγκριση με οποιαδήποτε άλλη χώρα.

    Πωλήσεις νέων Αυτοκινήτων στην Νορβηγία: Έτη 2011 – 2020 επί τοις εκατό ανά τύπο αυτοκινήτου 

    Το 2020, η αγορά σημείωσε νέο ρεκόρ με το 54,6% όλων των νέων αυτοκινήτων που πωλήθηκαν το 2020 να είναι ηλεκτρικά (BEV).

    Η αλλαγή των μεριδίων αγοράς μεταξύ ηλεκτρικών (BEV), plug-in hybrid (PHEV), υβριδικών (HEV), βενζίνης και ντίζελ σε διάστημα μόνο 10 ετών είναι απίστευτα εντυπωσιακή.

    Το 2020, επί συνόλου 141.412 επιβατικών οχημάτων που ταξινομήθηκαν στη Νορβηγία, τα 76.789 αυτοκίνητα ήταν ηλεκτρικά.

    Αποκλειστικό Φωτο-ρεπορτάζ του /FutureMobility – Συνεργείου

    Στο σχετικό φωτο-ρεπορτάζ που ακολουθεί, μπορείτε να δείτε όλους τους κατασκευαστές να έχουν το δικό τους μερίδιο πωλήσεων.

    Ποια είναι όμως η Νο. 1 εταιρεία σε πωλήσεις; και ποια 2η, 3η, 4η  και 5η;

    •    Η 1η εταιρεία είναι η Audi με το  E-Tron
    •    Η 2η εταιρεία φυσικά είναι η Tesla με το Model 3.
    •    Η 3η κατά σειρά εταιρεία είναι η Volkswagen με το ID.3.
    •    Η 4η κατά σειρά εταιρεία είναι η η Nissan με το Leaf
    •    Η 5η κατά σειρά εταιρεία είναι και πάλι η Volkswagen με το e-Golf
    (που μπορεί να αγοραστεί εκτός από ηλεκτρικό και σε συμβατική έκδοση με ΜΕΚ).

    Στη πλήρη λίστα του αποκλειστικού φωτο-ρεπορτάζ, νομίζω ότι θα δείτε όλους τους “παίκτες” και όλα τα μοντέλα που κυκλοφορούν στους Νορβηγικούς δρόμους.

    Θα δείτε όμως και άγνωστα μοντέλα που αξίζουν της προσοχής σας.

    Οι σταθμοί φόρτισης δεν κατανέμονται τυχαία. Όλα πολύ καλο-οργανωμένα όπως αξίζει σε ένα κράτος που φιλικό ως προς τις High Τec τεχνολογίες.

    Είχαμε την χαρά να συναντήσουμε και Έλληνες που ζουν εκεί (νοσταλγούς της πατρίδας) και μας είπαν πολλά για την χώρα που διαμένουν.

    Μερικά από τα εντυπωσιακά αυτοκίνητα που καταγράψαμε kai που δεν ξέραμε ότι μπορούν να κυκλοφορούν. Όπως, το Maxus 3 της SaicMotor, το Aixam City και το αναγεννημένο MG ZS, για το οποίο έχουμε ετοιμάσει και σχετικό άρθρο, ενώ διαπιστώσαμε ότι δεν έλειπε σχεδόν καμία μάρκα με τα αντίστοιχα ηλεκτρικά μοντέλα της. 

    Στις κατηγορίες των εταιρειών με μεγάλη διείσδυση θα θεωρούσαμε την Audi με το E-tron Quattro, Q7 & Q4, Tesla Model 3 & Model S, λίγο λιγότερα Model X , Nissan leaf, VW με τα e-up, e-Golf, ID.3, ID.4, Hyundai Kona & Ioniq, KIA Soul,  BMW i3, & i3s, Mercedes EQA 250 & 400, Porsche Taycan4s κα.

    Στις κατηγορίες των plug-in υβριδικών (PHEV): Volvo, Mitsubishi Outlander, Toyota Rav4, Lexus, είχαν πολύ μεγαλύτερη διείσδυση από τα αυτό-φορτιζόμενα υβριδικά.

    Απλά Υβριδικά-Ηλεκτρικά (HEV). Εδώ θα ξεχωρίσουμε ότι η Toyota μονοπωλεί, με τα Prius, Yaris, Rav4, μέχρι και το άγνωστο μοντέλο για την Ελλάδα Camry.

    Στις κατηγορίες των εταιρειών με μικρή διείσδυση θα θεωρούσαμε την Renault, με το Twizy, αν και το Zοe είχε μια πιο συχνή θέαση, την Polestar, την Fiat με το 500e και την Opel με το Corsa-e, ενώ μάλλον καλύτερα ήταν τα πράγματα με το πράσινο e-Mokka καθώς και οι Γαλλικές εταιρείες Peugeot με τα Ion, 208-e , & Citroen C-Zero. Όμως η κατηγορία των μικρομεσαίων ηλεκτρικών αυτοκινήτων πόλης με τις μικρές φυσικά αυτονομίες σίγουρα είχε μικρότερο ενδιαφέρον για τους μάλλον πλούσιους Νορβηγούς οι οποίοι έχουν στραφεί στην μικροκινητικότητα και το ποδήλατο, αν και Ολλανδία δεν τους λες σίγουρα.

    Τελευταία Άρθρα

    spot_img

    Δημοφιλή Άρθρα

    Σχετικά Άρθρα