More

    ΙΔΕΕΑ: Οι προτάσεις για την Ηλεκτροκίνηση

    Μέγεθος κειμένου-+=
    Μέγεθος κειμένου-+=

    Προτάσεις και παρατηρήσεις του Ινστιτούτου ΙΔΕΕΑ επί του σχεδίου Νόμου για την Ηλεκτροκίνηση.

    Τις προτάσεις και τις παρατηρήσεις του κατέθεσε το Ινστιτούτο Διαρκούς Επιμόρφωσης Επιχειρήσεων Αυτοκινήτου (ΙΔΕΕΑ) στο Νομοσχέδιο του Υπουργείου Περιβάλλοντος & Ενέργειας (ΥΠΕΚΑ) σχετικά με την «Μετάβαση στην κινητικότητα χαμηλών εκπομπών: Μέτρα προώθησης και λειτουργία της αγοράς ηλεκτροκίνησης» το οποίο ήταν αναρτημένο από 17 Ιουνίου 2020 έως και την Τετάρτη, 1 Ιουλίου και ώρα 16:00.

    Τις προτάσεις και τις παρατηρήσεις αυτές εκτός από την ανάρτηση τους στην δημόσια διαβούλευση του νομοσχεδίου το Ινστιτούτο τις απέστειλε και στο ΥΠΕΚΑ.

    Σημαντικές προτάσεις του Ινστιτούτου ΙΔΕΕΑ που αφορούν την Ηλεκτροκίνηση και τον χώρο του συνεργείου καταγράφηκαν με θετικά σχόλια αποδοχής στην έκθεση αξιολόγησης της διαβούλευσης και λήφθηκαν ή θα ληφθούν υπόψη από το ΥΠΕΚΑ και το συναρμόδιο Υπουργείο Μεταφορών στα σχετικά νομοσχέδια.
    Στην συνέχεια δίνονται αναλυτικά οι προτάσεις του Ινστιτούτου ΙΔΕΕΑ και τα στοιχεία καταγραφής της διαβούλευσης από το ΥΠΕΚΑ των προτάσεων αυτών αλλά γενικά συμπεράσματα της Διαβούλευσης

    Η επιστολή και οι παρατηρήσεις του Ινστιτούτου ΙΔΕΕΑ

    Αναλυτικά η επιστολή και οι παρατηρήσεις του Ινστιτούτου ΙΔΕΕΑ αναφέρουν :


    ΙΔΕΕΑ

    Χαλάνδρι 29/06/2020
    Προς ΥΠΕΚΑ
    Υπόψη Συμβούλου Γ.Γ. Κου Γ. Τσελίκη

    Θέμα: Παρατηρήσεις του Ινστιτούτου ΙΔΕΕΑ επί του Σχεδίου Νόμου

    Μετά από 2 συναντήσεις της επιστημονικής ομάδας του Ινστιτούτου ΙΔΕΕΑ σας υποβάλλουμε τις προτάσεις – παρατηρήσεις μας για ορισμένα άρθρα του σε διαβούλευση Σχεδίου νόμου, εκτιμώντας ταυτόχρονα ότι ως ο μοναδικός εκπαιδευτικός οργανισμός στο χώρο του Αυτοκινήτου με εμπειρία 30 και πλέον ετών η συμβολή μας θα έχει θετικό αποτέλεσμα στην εκπόνηση ενός άρτιου νομοθετικού πλαισίου χωρίς κενά, ασάφειες και παραλείψεις και ιδιαίτερα εστιασμένο στην ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ .

    Οι προτάσεις /παρατηρήσεις επί των άρθρων είναι οι ακόλουθες:

    Άρθρο 2

    Θα πρέπει να γίνει προσθήκη στους ορισμούς

    Τι είναι Υβριδικό Ηλεκτρικό όχημα HEV-Hybrid Electric vehicle;

    Ακόμη πρέπει να αποσαφηνιστεί σε σχέση με την επόμενη ερώτηση

    Τι είναι όχημα Υψηλής Τάσης; [1] + 2/3/4/5/6

    Αναφέρεται σε διάφορα άρθρα το όχημα Υψηλής Τάσης αλλά θα πρέπει να γίνουν προσθήκες στους όρους οχημάτων Υψηλής Τάσης που αφορούν τα υβριδικά και τις υποκατηγορίες τους.

    Ποιες είναι αυτές οι υποκατηγορίες των HEV;

    1. Ήπια Υβριδικά (Mild Hybrid) – είναι εφοδιασμένα με κινητήρα ΜΕΚ
      (Είναι όχημα Υψηλής Τάσης αλλά δεν αναφέρονται στο Σ.Ν)
    2. Πλήρως Υβριδικά-Αυτοφορτιζόμενα (Full Hybrid) – είναι εφοδιασμένα με κινητήρα ΜΕΚ
      (Είναι όχημα Υψηλής Τάσης αλλά δεν αναφέρονται στο Σ.Ν)
    3. Ισχυρά Υβριδικά – Αυτοφορτιζόμενα (Power Hybrid)
      – είναι εφοδιασμένα με κινητήρα ΜΕΚ
      (Είναι όχημα Υψηλής Τάσης αλλά δεν αναφέρονται στο Σ.Ν)
    4. Plug-in Υβριδικά (Plug-in Hybrid) – είναι εφοδιασμένα με κινητήρα ΜΕΚ και αναφέρεται ως επιδοτούμενο όχημα
    5. Οχήματα επέκτασης Αυτονομίας-Range Extender Οχήματα – εφοδιασμένα με μικρό βενζινοκινητήρα ΜΕΚ- (Είναι όχημα Υψηλής Τάσης αλλά δεν αναφέρονται στο Σ.Ν)

    Άρθρο 2-β. Σημείο επαναφόρτισης: «Διεπαφή ικανή να φορτίσει ένα ηλεκτρικό όχημα κάθε φορά ή να αντικαταστήσει την μπαταρία ενός ηλεκτρικού οχήματος κάθε φορά».

    Θεωρώντας τον φορτιστή ένα σημείο επαναφόρτισης (με την αντίστοιχη ελεύθερη θέση στάθμευσης) μπορεί να φορτίζει περισσότερα από ένα οχήματα κάθε φορά (φορτιστές διπλής παροχής-ταχυφορτιστές).
    Στην περίπτωση αυτή ίσως το άρθρο 2β πρέπει να επαναδιατυπωθεί με την προσθήκη της λέξης “να φορτίσει τουλάχιστον“.

    Άρθρο 3

    Τα οχήματα Υδρογόνου FCVs αν και δεν μπαίνουν στην πρίζα σύμφωνα με τον NPE (National Platform for Electric Mobility-NPE) Εθνική Πλατφόρμα Ηλεκτρικής Κινητικότητας της Γερμανίας θεωρούνται ηλεκτρικά μηδενικών εκπομπών ρύπων και δεν συμπεριλαμβάνονται στο Σχέδιο Νόμου.

    Άρθρο 5

    Κίνητρα για Μονάδες παραγωγής εναλλακτικών καυσίμων πχ. Υδρογόνου;

    Άρθρο 13

    Κίνητρα για Μονάδες παραγωγής εναλλακτικών καυσίμων πχ. Υδρογόνου;

    Άρθρο 32

    Παύση των συνεργείων εντός σταθμών Αυτοκινήτων και εντός των υπαίθριων σταθμών αυτοκινήτων…

    Δεν γίνεται μνεία στο νομοσχέδιο για τη δυνατότητα μετεγκατάστασης αυτών των Συνεργείων.

    Άρθρο 33

    Συνεργείο οχημάτων υψηλής τάσης ορίζεται η εγκατάσταση εντός της οποίας πραγματοποιούνται εργασίες επισκευής και συντήρησης οχημάτων υψηλής τάσης, με τη χρήση κατάλληλου εξοπλισμού.

    Για τη λειτουργία των συνεργείων οχημάτων υψηλής τάσης εφαρμόζονται οι διατάξεις του π.δ. 78/1988 (Α΄ 34), με την επιφύλαξη των διατάξεων του παρόντος άρθρου.

    Θα πρέπει να διευκρινιστεί με σαφήνεια τι σημαίνει συνεργεία οχημάτων υψηλής τάσης και επιπρόσθετα στο νομοσχέδιο θα πρέπει να συμπεριληφθούν και τα συνεργεία επισκευής αμαξωμάτων – φανοποιεία.

    Στα εν λόγω συνεργεία γίνονται επισκευές αμαξώματος οι οποίες απαιτούν παρεμβάσεις στο κύκλωμα Υ.Τ. του οχήματος.

    Άρθρο 34

    Όπως προαναφέρθηκε στο άρθρο 33 θα πρέπει και για τα φανοποιεία που θα επισκευάζουν/επιδιορθώνουν οχήματα Υ.Τ. να έχουν στο ανθρώπινο δυναμικό τους Τεχνίτη κατηγορίας 2

    Δεν υπάρχει πρόβλεψη από τον Νομοθέτη για τον τεχνίτη μοτοσικλετών των Ηλεκτρικών δίκυκλων

    Η επιστημονική ομάδα του Ινστιτούτου ΙΔΕΕΑ στο θέμα: ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ & ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΔΙΑΤΥΜΠΑΝΙΖΕΙ προς κάθε κατεύθυνση ότι:

    • ΟΙ ΚΙΝΔΥΝΟΙ ΤΗΣ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗΣ ΖΩΗΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΥΨΗΛΗ ΤΑΣΗ ΕΙΝΑΙ ΑΟΡΑΤΟΙ
    • ΩΣ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΙΔΕΕΑ ΕΧΟΥΜΕ ΘΕΣΕΙ ΤΗΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΠΑΝΩ ΑΠ’ΟΛΑ ΩΣΤΕ ΝΑ ΜΗΝ ΘΡΗΝΗΣΟΥΜΕ ΘΥΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΥΧΟΝ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΕΣ ΠΑΡΑΛΛΕΙΨΕΙΣ.
    • Η ΑΞΙΑ ΤΗΣ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗΣ ΖΩΗΣ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ

    Άρθρο 35

    Πρέπει να δοθεί μέριμνα ώστε και στα Ι.ΚΤΕΟ να υπάρχει εκπαιδευμένος πιστοποιημένος ελεγκτής αντίστοιχος του Τεχνίτη της κατηγορίας 2.

    Άρθρα 33 & 34

    Επιπρόσθετα θα πρέπει να υπάρξει και για τα Κέντρα διαχείρισης Οχημάτων τέλους Κύκλους Ζωής (ΟΤΚΖ) καθώς και σε σημεία παραλαβής ΟΤΚΖ, πρόβλεψη ύπαρξης Τεχνίτη κατηγορίας 2.

    Τα οχήματα που έχουν Υψηλή Τάση και καταλήγουν σε κέντρα ΟΤΚΖ, θα πρέπει να τα διαχειρίζονται Πιστοποιημένοι Τεχνίτες Κατηγορίας 2, καθότι οι κίνδυνοι που ελλοχεύουν στις περιπτώσεις αυτές είναι πολύ μεγαλύτεροι.
    Τέλος η ομάδα κρίνει ότι στο υπό συζήτηση Νομοσχέδιο θα πρέπει να ληφθεί υπόψη η απαιτούμενη διαδικασία για την πιστοποίηση οχημάτων και μετατροπών που θα γίνουν σε ένα υβριδικό όχημα με χρήση εναλλακτικών καυσίμων πχ. υβριδικό με CNG ή υβριδικό με LPG.

    Με εκτίμηση
    Για το Ινστιτούτο ΙΔΕΕΑ

    Η επιστημονική ομάδα

    1. Ν. Ξυδιάς Μηχ. Μηχανικός – Τεχν. Εκπαιδευτής
    2. Β. Καφαντάρης Τεχν. Μηχ. Οχημάτων – Τεχν. Εκπαιδευτής
    3. Α. Κοτσιλιέρης Τεχν. Μηχ. Οχημάτων – Αρθογράφος & Συντάκτης FutureMobility
    4. Χ. Βόντας Μηχ. Μηχανικός Οχημάτων – Σύμβουλος ΙΔΕΕΑ
    5. Γ. Καπετανάκης Τεχν. Μηχ. Οχημάτων Τ. Διευθυντής ΙΔΕΕΑ
    6. Π. Καραμπίλας Τεχν. Μηχ. οχημάτων – Γ. Διευθυντής ΙΔΕΕΑ

    ΥΓ.
    Η ομάδα παραμένει στην διάθεσή σας για την επεξήγηση/τεκμηρίωση των παραπάνω προτάσεων σε συνάντηση που θα ορίσετε αν κριθεί από πλευράς σας απαραίτητο.


    Γενικά συμπεράσματα της Διαβούλευσης

    protaseis1

    Σύμφωνα με την αξιολόγηση του ΥΠΕΚΑ τα περισσότερα σχόλια της διαβούλευσης είναι γενικά και αφορούν όλα τα άρθρα.

    Τίθενται η ανάγκη να συμπεριληφθούν τεχνολογίες, όπως είναι η τεχνολογία του υδρογόνου και η αυτόνομη οδήγηση καθώς και η δυνατότητα μετατροπής ενός συμβατικού οχήματος σε Η/Ο.

    Η προτεινόμενη ενίσχυση της έρευνας και δραστηριότητας που αφορά στη μετατροπή συμβατικών οχημάτων σε Η/Ο με οικονομικά ή αδειοδοτικά κίνητρα θα εξετασθεί σε μεταγενέστερο στάδιο. Καθώς το νομοσχέδιο αφορά αποκλειστικά την ηλεκτροκίνηση οι νέες τεχνολογίες υδρογόνου και η αυτόνομη οδήγηση δεν αφορούν το παρόν νομοσχέδιο και εξετάζονται για μεταγενέστερη φάση.

    Οι σχολιασμοί αξιολόγησης του ΥΠΕΚΑ επί των προτάσεων του Ινστιτούτου ΙΔΕΕΑ

    Αναλυτικά οι σχολιασμοί του ΥΠΕΚΑ στο σχετικό έγγραφο του Ινστιτούτου ΙΔΕΕΑ αναφέρονται τα εξής:


    Α/Α Προτεινόμενο Σχόλιο (Παρατηρήσεις – Προτάσεις του ΙΔΕΕΑ) Σχολιασμός (ΥΠΕΚΑ)

    33

    Θα πρέπει να γίνει προσθήκη στους ορισμούς Τι είναι Υβριδικό Ηλεκτρικό όχημα HEV-Hybrid Electric vehicle; Ακόμη πρέπει να αποσαφηνιστεί σε σχέση με την επόμενη ερώτηση
    Τι είναι όχημα Υψηλής Τάσης; [1] + 2/3/4/5/6 Αναφέρεται σε διάφορα άρθρα το όχημα Υψηλής Τάσης αλλά θα πρέπει να γίνουν προσθήκες στους όρους οχημάτων Υψηλής Τάσης που αφορούν τα υβριδικά και τις υποκατηγορίες τους. Ποιες είναι αυτές οι υποκατηγορίες των HEV;
    1. Ήπια Υβριδικά (Mild Hybrid) – είναι εφοδιασμένα με κινητήρα ΜΕΚ (Είναι όχημα Υψηλής Τάσης αλλά δεν αναφέρονται στο Σ.Ν)
    2. Πλήρως Υβριδικά-Αυτοφορτιζόμενα (Full Hybrid) – είναι εφοδιασμένα με κινητήρα ΜΕΚ (Είναι όχημα Υψηλής Τάσης αλλά δεν αναφέρονται στο Σ.Ν)
    3. Ισχυρά Υβριδικά – Αυτοφορτιζόμενα (Power Hybrid) – είναι εφοδιασμένα με κινητήρα ΜΕΚ (Είναι όχημα Υψηλής Τάσης αλλά δεν αναφέρονται στο Σ.Ν)
    4. Plug-in Υβριδικά (Plug-in Hybrid) – είναι εφοδιασμένα με κινητήρα ΜΕΚ και αναφέρεται ως επιδοτούμενο όχημα 5. Οχήματα επέκτασης Αυτονομίας-Range Extender Οχήματα –εφοδιασμένα με μικρό βενζινοκινητήρα ΜΕΚ- (Είναι όχημα Υψηλής Τάσης αλλά δεν αναφέρονται στο Σ.Ν) Άρθρο 2-β. Σημείο επαναφόρτισης: «Διεπαφή ικανή να φορτίσει ένα ηλεκτρικό όχημα κάθε φορά ή να αντικαταστήσει την μπαταρία ενός ηλεκτρικού οχήματος κάθε φορά». Θεωρώντας τον φορτιστή ένα σημείο επαναφόρτισης (με την αντίστοιχη ελεύθερη θέση στάθμευσης) μπορεί να φορτίζει περισσότερα από ένα οχήματα κάθε φορά (φορτιστές διπλής παροχής-ταχυφορτιστές). Στην περίπτωση αυτή ίσως το άρθρο 2β πρέπει να επαναδιατυπωθεί με την προσθήκη της λέξης “να φορτίσει τουλάχιστον”.

    Λαμβάνεται υπόψη και θεωρείται ότι οι ορισμοί καλύπτουν τους αναφερόμενους τύπους οχημάτων.

    70 Τα οχήματα Υδρογόνου FCVs αν και δεν μπαίνουν στην πρίζα σύμφωνα με τον NPE (NationalPlatformforElectricMobility-NPE) Εθνική Πλατφόρμα Ηλεκτρικής Κινητικότητας της Γερμανίας θεωρούνται ηλεκτρικά μηδενικών εκπομπών ρύπων και δεν συμπεριλαμβάνονται στο Σχέδιο Νόμου. Κρίνεται ενδιαφέρουσα η πρόταση, θα ληφθεί υπόψη σε επόμενη νομοθέτηση

    117 Κίνητρα για Μονάδες παραγωγής εναλλακτικών καυσίμων πχ. Υδρογόνου; Θα εξετασθεί σε επόμενο νομοσχέδιο

    203 Παύση των συνεργείων εντός σταθμών Αυτοκινήτων και εντός των υπαίθριων σταθμών αυτοκινήτων… Δεν γίνεται μνεία στο νομοσχέδιο για τη δυνατότητα μετεγκατάστασης αυτών των Συνεργείων. Δεν ορίζεται αυτό με το νομοσχέδιο. Με το νομοσχέδιο επιτρέπεται η φόρτιση εντός σταθμών αυτοκινήτων.

    205 Συνεργείο οχημάτων υψηλής τάσης ορίζεται η εγκατάσταση εντός της οποίας πραγματοποιούνται εργασίες επισκευής και συντήρησης οχημάτων υψηλής τάσης, με τη χρήση κατάλληλου εξοπλισμού. Για τη λειτουργία των συνεργείων οχημάτων υψηλής τάσης εφαρμόζονται οι διατάξεις του π.δ. 78/1988 (Α΄ 34), με την επιφύλαξη των διατάξεων του παρόντος άρθρου. Θα πρέπει να διευκρινιστεί με σαφήνεια τι σημαίνει συνεργεία οχημάτων υψηλής τάσης και επιπρόσθετα στο νομοσχέδιο θα πρέπει να συμπεριληφθούν και τα συνεργεία επισκευής αμαξωμάτων – φανοποιεία. Στα εν λόγω συνεργεία γίνονται επισκευές αμαξώματος οι οποίες απαιτούν παρεμβάσεις στο κύκλωμα Υ.Τ. του οχήματος. Θα ληφθεί υπόψη για περαιτέρω διερεύνηση με το αρμόδιο ΥΠΟΜΕ.

    208 “Όπως προαναφέρθηκε στο άρθρο 33 θα πρέπει και για τα φανοποιεία που θα επισκευάζουν/επιδιορθώνουν οχήματα Υ.Τ. να έχουν στο ανθρώπινο δυναμικό τους Τεχνίτη κατηγορίας 2

    Δεν υπάρχει πρόβλεψη από τον Νομοθέτη για τον τεχνίτη μοτοσικλετών των Ηλεκτρικών δίκυκλων

    Η επιστημονική ομάδα του Ινστιτούτου ΙΔΕΕΑ στο θέμα: ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ & ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΔΙΑΤΥΜΠΑΝΙΖΕΙ προς κάθε κατεύθυνση ότι:

    • ΟΙ ΚΙΝΔΥΝΟΙ ΤΗΣ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗΣ ΖΩΗΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΥΨΗΛΗ ΤΑΣΗ ΕΙΝΑΙ ΑΟΡΑΤΟΙ

    • ΩΣ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΙΔΕΕΑ ΕΧΟΥΜΕ ΘΕΣΕΙ ΤΗΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΠΑΝΩ ΑΠ’ΟΛΑ ΩΣΤΕ ΝΑ ΜΗΝ ΘΡΗΝΗΣΟΥΜΕ ΘΥΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΥΧΟΝ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΕΣ ΠΑΡΑΛΛΕΙΨΕΙΣ.

    • Η ΑΞΙΑ ΤΗΣ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗΣ ΖΩΗΣ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ”

    Καταγράφηκε για διαβούλευση με το αρμόδιο ΥΠΟΜΕ.

    209 Επιπρόσθετα θα πρέπει να υπάρξει και για τα Κέντρα διαχείρισης Οχημάτων τέλους Κύκλους Ζωής (ΟΤΚΖ) καθώς και σε σημεία παραλαβής ΟΤΚΖ, πρόβλεψη ύπαρξης Τεχνίτη κατηγορίας 2. Καταγράφηκε για διαβούλευση με το αρμόδιο ΥΠΟΜΕ.

    Επίλογος

    Το σχετικό νομοσχέδιο ήδη έχει κατατεθεί στην Βουλή και έχει πάρει τον δρόμο της επικαιροποίησης με τις όποιες αλλαγές και τα νέα στοιχεία που έχουν προστεθεί ή απαλειφτεί.

    Για άλλη μια φορά το Ινστιτούτο ΙΔΕΕΑ και οι συνεργάτες του προσπάθησαν ορθολογικά να επισημάνουν σημαντικά στοιχεία και παραλήψεις που αφορούν κυρίως το συνεργείο. Το σχετικό νομοσχέδιο αν και έχει μία πολύπλευρη και περισσότερο από κάθε άλλη φορά ολοκληρωμένη σχεδίαση εντούτοις όπως επισημάναμε εξακολουθεί να έχει «ανοικτά παράθυρα» όπως για παράδειγμα ο ανύπαρκτος στο νομοσχέδιο, αλλά πολύ σημαντικός, ρόλος των φανοποιών στην επισκευή και συντήρηση των υβριδικών και ηλεκτρικών οχημάτων.

    Με δεδομένο ότι η ολοκλήρωση του νομοσχεδίου περνά μέσα από την συνεργασία του ΥΠΕΚΑ με τα άλλα συναρμόδια υπουργεία Μεταφορών, Παιδείας και Οικονομικών, περιμένουμε πολλές εκκρεμότητες να αποσαφηνιστούν με τις ανάλογες υπουργικές αποφάσεις. Ο χρόνος θα δείξει…

     

    Τελευταία Άρθρα

    spot_img

    Δημοφιλή Άρθρα

    Σχετικά Άρθρα