More

    Ελλάδα: Πόσα ηλεκτρικά οχήματα κυκλοφορούν σήμερα

    Πόσα ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας κυκλοφορούν σήμερα στην Ελλάδα; Τι πρέπει να γίνει ακόμη;

    Μέγεθος κειμένου-+=
    Μέγεθος κειμένου-+=

    Με βάση τα στοιχεία του Υπουργείου Μεταφορών, το 2022 οι συνολικές ταξινομήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων μπαταρίας, περιλαμβανομένων και των εισαγωγών μεταχειρισμένων οχημάτων, ακόμη και αυτών που δεν αντιπροσωπεύονται στη χώρας μας ακόμη, ανέρχονται σε 6353. Στα στοιχεία αυτά ΔΕΝ περιλαμβάνονται οχήματα που αποκτούν πινακίδες κυκλοφορίας από άλλες αρχές, όπως είναι η Τροχαία.

    Το 2023 βρήκε τη χώρα μας με το σύνολο των ηλεκτρικών οχημάτων μπαταρίας στην Ελλάδα, την περίοδο 2014 έως 2022, να ανέρχεται σε 11925.

    Αναλυτικά, τα οχήματα που απέκτησαν ελληνικές πινακίδες κυκλοφορίας ανά κατηγορία και υποκατηγορία το 2022 στην Ελλάδα, έχουν ως εξής:

    Από το 2014 μέχρι και το τέλος του 2022, τα ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας που απέκτησαν πινακίδες κυκλοφορίας στην Ελλάδα έχουν ως εξής:

    Συμπεράσματα

    Οι ταξινομήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων μπαταρίας για το 2022 σχεδόν διπλασιάστηκαν σε σχέση με το 2021, Αν συνεχιστεί η τάση διπλασιασμού των ταξινομήσεων των ηλεκτρικών οχημάτων μπαταρίας ανά έτος, τότε το 2023 το ποσοστό τους επί του συνόλου θα πλησιάσει ή θα ξεπεράσει το όριο του 10%. Το ποσοστό αυτό σηματοδοτεί το τέλος της πρώτης φάσης της υιοθέτησης μιας νέας τεχνολογίας στην κοινωνία και η συνέχεια αναμένεται να είναι ακόμη πιο ανοδική.

    Τι άλλο πρέπει να γίνει;

    Πόσο έτοιμοι είμαστε όμως για αυτήν την τεχνολογία των μεταφορικών μέσων; Ποιες ελλείψεις υπάρχουν στη νομοθεσία και όχι μόνο; Μερικές από τις παρεμβάσεις που έχουν υλοποιηθεί σε όλη την Ευρώπη και αφορούν στην ηλεκτροκίνηση, αλλά στη χώρα μας όχι ακόμη, είναι:

    • Νομοθεσία και για τα συνεργεία οχημάτων υψηλής τάσης άνω των 3,5 τόνων. Για άγνωστο λόγο, η υπάρχουσα νομοθεσία καλύπτει μόνο τα συνεργεία των οχημάτων κάτω των 3,5 τόνων. Αλήθεια με ποιο νομικό πλαίσιο λειτουργούν τα συνεργεία που συντηρούν και επισκευάζουν τα 514 ηλεκτρικά επαγγελματικά οχήματα που ήδη κυκλοφορούν στη χώρα μας;
    • Νομοθεσία για την εκπαίδευση – πιστοποίηση τεχνιτών οχημάτων υψηλής τάσης. Πρέπει να σημειωθεί ότι το πλαίσιο αυτό πρέπει να περιλαμβάνει την εκπαίδευση και πιστοποίηση του συνόλου των τεχνιτών όλων των συνεργείων και όλων των κατηγοριών οχημάτων, είτε αυτοί εργάζονται στα εξουσιοδοτημένα συνεργεία των αντιπροσωπειών, είτε στα ανεξάρτητα συνεργεία. Μόνο έτσι διασφαλίζεται ο υγιής ανταγωνισμός στον τομέα της επισκευής και συντήρησης των οχημάτων, προς όφελος των καταναλωτών.
    • Ανασχεδιασμός και αναβάθμιση της τεχνικής εκπαίδευσης. Είναι λυπηρό το γεγονός ότι αυτή η νέα τεχνολογία των μεταφορών δεν έχει φτάσει ακόμη στην τεχνική εκπαίδευση της χώρας μας. Για το ποιοι είναι οι λόγοι, ας δώσει ο καθένας/καθεμία τη δικιά του/της εξήγηση. Αυτό που πρέπει να γίνει άμεσα όμως είναι το γεγονός ότι τα εκπαιδευτικά συγγράμματα και προγράμματα της τεχνικής εκπαίδευσης πρέπει να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα και να αναβαθμιστούν άμεσα, ώστε οι νέοι τεχνίτες να έχουν πλήρεις γνώσεις και δεξιότητες.
    • Εθνικό σχέδιο για την ανάπτυξη του σχεδιασμού και της παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων στη χώρα μας. Με δειλά και αργά βήματα κάνουν την εμφάνιση τους στη χώρα μας μικρές νέες επιχειρήσεις που ασχολούνται με τις κατασκευές ηλεκτρικών οχημάτων και στη χώρα μας. Στις κατασκευές περιλαμβάνονται ηλεκτρικά ποδήλατα, δίτροχα, τρίτροχα καθώς και ελαφρά τετράτροχα. Εκτός από την Αθήνα, η Θεσσαλονίκη, η Πάτρα, η Κοζάνη και το Ηράκλειο της Κρήτης είναι οι πόλεις που έχουν έδρα κάποιες από αυτές οι νέες επιχειρήσεις. Αν θέλουμε η χώρα μας να μην είναι μόνο μια χώρα εισαγωγής των ηλεκτρικών οχημάτων με ότι συνεπάγεται αυτό, ο κλάδος του σχεδιασμού και των κατασκευών πρέπει να ενισχυθεί τόσο στο οικονομικό όσο και το νομοθετικό σκέλος. Απαιτείται ένα ενιαίο και αποτελεσματικό λειτουργικό ενισχυτικό πλαίσιο, ακόμη και με τη δημιουργία μιας ειδικής γραμματείας, αν χρειάζεται, που να δίνει λύσεις στα προβλήματα της γραφειοκρατίας και της έλλειψης συντονισμού μεταξύ των πολυάριθμών φορέων με τους οποίους πρέπει να έρθει σε επαφή μια τέτοια επιχείρηση. Χώρες όπως ακόμη και η Κένυα, η Ουγκάντα και η Τυνησία το έχουν καταφέρει. Γιατί όχι και εμείς;
    • Νομοθεσία για την μετατροπή των συμβατικών οχημάτων σε ηλεκτρικά. Η τάση της μετατροπής συμβατικών οχημάτων σε ηλεκτρικά εδραιώνεται σε όλη την Ευρώπη, με εξειδικευμένες εταιρείες να έχουν εμφανιστεί σε πολλές χώρες. Κάποιες από αυτές τις χώρες είναι η Μεγάλη Βρετανία, η Γερμανία, η Γαλλία, η Ιταλία, ακόμη και η Ρουμανία, Οι εταιρείες αυτές στοχεύουν κυρίως στην αγορά των αυτοκινήτων ιστορικού ενδιαφέροντος, αλλά και σε επαγγελματικά οχήματα, όπως φορτηγά και λεωφορεία. Επίσης, αξίζει να σημειωθεί ότι μεγάλη γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία, ετοιμάζεται να προσφέρει κιτ μετατροπής παλαιότερων μοντέλων της σε ηλεκτρικά. Το εύρος των συμβατικών οχημάτων που μετατρέπονται σε ηλεκτρικά ξεκινούν από τα δίτροχα και φτάνουν σε φορτηγά και λεωφορεία καθώς και σε μηχανήματα έργων. Στην Ελλάδα, μετατροπές μπορούν να γίνουν μόνο σε οχήματα που κινούνται με LPG (υγραέριο) και CNG (συμπιεσμένο φυσικό αέριο), δηλαδή ούτε καν σε LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο).
    • Κίνητρα και για μετατροπή των συμβατικών οχημάτων σε ηλεκτρικά. Ενδεικτικά, ως προς το θέμα αυτό, η κατάσταση σε ορισμένες χώρες της Ευρώπης έχει ως εξής:
      • Ηνωμένο Βασίλειο: Είναι νόμιμη η μετατροπή ενός οχήματος που τροφοδοτείται από κινητήρα εσωτερικής καύσης σε ηλεκτρικό. Το μετατρεπόμενο όχημα πρέπει να περάσει από έλεγχο ασφαλείας (κάτι σαν το δικό μας ΚΤΕΟ) και να ταξινομηθεί εκ νέου ως καινούργιο ηλεκτρικό όχημα. Όλες οι επιδοτήσεις και τα κίνητρα ισχύουν για το μετασκευασμένο όχημα καθώς θεωρείται νέο ηλεκτρικό όχημα. Το ποσό της επιδότησης μπορεί να φτάσει και τις 5.000 λίρες.
      • Γαλλία. Η διαδικασία μετατροπής ελέγχεται από το κράτος επιτρέποντας τη μετατροπή (που πρέπει να γίνει στη Γαλλία) μόνο με πιστοποιημένα κιτ. Το όχημα που πρόκειται να μετατραπεί πρέπει να είναι τουλάχιστον πέντε ετών. Το κίνητρο που προσφέρεται ανέρχεται σε 5.000 ευρώ.
      • Ιταλία. Είναι νόμιμη η μετατροπή, υπό την προϋπόθεση ότι το όχημα που μετατράπηκε έχει περάσει από πλήρη έλεγχο ασφαλείας. Η επιδότηση είναι 30% του κόστους της μετατροπής.
      • Ρουμανία. Είναι νόμιμη η μετατροπή και η επιδότηση είναι 30% του κόστους της μετατροπής.

    Όλα δείχνουν ότι το 2023 θα είναι το έτος που θα αλλάξει η διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας. Οι επισημάνσεις που αναφέρονται παραπάνω σίγουρα δεν είναι οι μοναδικές, αλλά είναι σημαντικές και πρέπει να ληφθούν υπόψη από τους αρμόδιους φορείς της χώρας μας όσο το δυνατόν πιο σύντομα. Αρκετά με τις φιέστες και τα συνέδρια.

    Τελευταία Άρθρα

    spot_img

    Δημοφιλή Άρθρα

    Σχετικά Άρθρα