More

    Το μέλλον του ηλεκτρικού οχήματος

    Μέγεθος κειμένου-+=
    Μέγεθος κειμένου-+=

    Το μέλλον των ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχει υποεκτιμηθεί. Σε όλες τις προβλέψεις για το μέλλον των νέων τεχνολογιών, οι εκτιμητές πέφτουν συνήθως έξω. Ο λόγος είναι ότι οι άνθρωποι όταν κάνουν προβλέψεις χρησιμοποιούν γραμμικές εξισώσεις. Προβλέπουν το μέλλον αναλογικά με το παρόν.


    Η εταιρεία DVK Consultants DWC-LLC, (www.dvkconsultants.ae) εγκατεστημένη στο Ντουμπάι, με διεθνή δραστηριότητα, δημοσιεύει τακτικά στην παραπάνω ιστοσελίδα άρθρα σύγχρονου ενδιαφέροντος που συντάσσουν οι εξειδικευμένοι συνεργάτες της στα θέματα της επιχειρηματικής επικαιρότητας.
    Η εξέλιξη του ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι ένα θέμα που θα επηρεάσει πολλούς τομείς της επιχειρηματικής δραστηριότητας. Θεωρούμε ότι αυτό θα γίνει συντομότερα από ότι αναμένεται, όπως αποδεικνύεται από την ανάλυση των παραγόντων που ακολουθεί.

    DVK


    Η τεχνολογία δεν αναπτύσσεται με γραμμικό τρόπο. Αναπτύσσεται κυρίως με εκθετικό. Η δυσκολία έγκειται στο να βρούμε το ρυθμό της ανάπτυξης. Το ίδιο συμβαίνει και με τη τεχνολογία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

    Οι περισσότερες εκτιμήσεις για το μέλλον των ηλεκτρικών αυτοκινήτων βασίζονται σε δεδομένα του χτες με αναλογική προβολή στο μέλλον. Αυτή η μέθοδος οδηγεί σε λάθος συμπεράσματα. Μια περισσότερο πειστική μέθοδος είναι να βασιστούμε στους ρυθμούς ετήσιας ανάπτυξης όταν η διείσδυση θα έχει προσεγγίσει ένα συγκεκριμένο κατώφλι.

    Αν βασιστούμε στη ταχεία ανάπτυξη του 2016 η διείσδυση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων μπορεί να υπερβεί το κατώφλι των 4,000,000 οχημάτων ως το τέλος του 2017. Αυτό προϋποθέτει ένα ασφαλές ρυθμιστικό πλαίσιο και υιοθέτηση κινήτρων.

    Όπως αναφέρεται από την Hill:

    Η τελευταία πρόβλεψη έρχεται από την Αμερικανική Επιτροπή Ενέργειας στην έκθεση της για τις προβλέψεις του 2017 στην Αμερικανική Αγορά. Οι προηγούμενες προβλέψεις οδηγούσαν σε ένα ισχνό μερίδιο αγοράς την αγορά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων για τα επόμενα χρόνια. Η τελευταία πρόβλεψη όμως υιοθετεί ένα λαμπρότερο μέλλον για τα ηλεκτρικά οχήματα με πωλήσεις που φτάνουν τα 1.2 εκατομμύρια ετήσιες πωλήσεις το 2025 με επιπλέον 186,000 ελαφρά φορτηγά. Η πρόβλεψη αυτή είναι διπλάσια της πρόβλεψης που είχε γίνει το περασμένο έτος και περίπου δεκαπλάσια της πρόβλεψης του 2014.

    Αυτό σημαίνει ότι η πρόβλεψη του 2014 έπεσε έξω κατά 1,000% από τη πραγματικότητα σε ένα χρονικό διάστημα μόλις 2 ετών. Στο παρακάτω διάγραμμα (από το Visual Capitalist) συσχετίζεται η ανάπτυξη της αγοράς του ηλεκτρικού αυτοκινήτου με αυτή του θρυλικού ιστορικού μοντέλου Ford T.

    felectric6

    Πρέπει να τονιστεί ότι σήμερα οι ρυθμοί εξέλιξης της τεχνολογίας είναι πολύ ταχύτεροι απ’ ότι στην αρχή του 20ου αιώνα και τα ζητήματα μόλυνσης του σήμερα είναι πολύ σοβαρότερα από τη κοπριά των αλόγων στις αρχές του 20ου αιώνα.

    Όλες οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες εργάζονται πυρετωδώς για τη παραγωγή νέων μοντέλων ηλεκτρικών οχημάτων.

    Στη Κίνα η Κυβέρνηση έχει ορίσει ότι το 8% της παραγωγής αυτοκινήτων θα κατευθύνεται στη παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων.

    Η Volkswagen, η BMW, η Honda, η Jaguar παράγουν τα δικά τους ηλεκτρικά οχήματα στη κούρσα ανταγωνισμού με τη Tesla και την General Motors (Chevy Volt).

    Tesla Αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία
    Είμαστε αισιόδοξοι και υποθέτουμε ότι τουλάχιστον 50,000 αυτοκίνητα της Tesla (Model 3) θα πουληθούν στην Αμερικανική αγορά, και στο καλύτερο σενάριο 250,000 αυτοκίνητα (1,5% επί των νέων πωλήσεων) καθιστώντας την Αμερικανική αγορά μια από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες στο κόσμο.

    felectric5

    Η ανάπτυξη της αγοράς δεν είναι θέμα τεχνολογικής προόδου, γιατί η τεχνολογία έχει καλύψει σε μεγάλο μέρος τα σημαντικά κενά σε σχέση με τη τεχνολογία του αυτοκινήτου εσωτερικής καύσης, όπως πχ είναι η ακτίνα οδήγησης (αυτονομία). Η πρόοδος τώρα μετριέται με τους μήνες και όχι με τα χρόνια όπως παλαιότερα.

    Το Chevy Bolt έχει ακτίνα οδήγησης τα 400 Km και εντυπωσιακά χαρακτηριστικά οδήγησης. Η Jaguar έχει ακτίνα οδήγησης πάνω από 500 Km και επιτάχυνση 4 sec στη κλίμακα ταχύτητας 0-100 Km/h και μπορεί η μπαταρία της να φτάσει στο 80% της χωρητικότητας φόρτισης μέσα σε 90 λεπτά.

    Η ανάπτυξη της αγοράς των ηλεκτρικών αυτοκινήτων σύντομα δεν θα εξαρτάται από το κόστος απόκτησης του αυτοκινήτου. Ο μεγαλύτερος συντελεστής κόστους απόκτησης είναι η μπαταρία της οποίας η τιμή πέφτει συνεχώς και ταχέως. Και πάλι η καμπύλη πτώσης της τιμής προϋπολογίστηκε λανθασμένα με βάση τη γραμμική προβολή.

    Για παράδειγμα η τιμή της μπαταρίας μεταξύ 2010 και 2016 έπεσε 77%. Οι προβλέψεις είναι ότι τα επόμενα 14 χρόνια θα πέσει άλλο ένα 50%. Αυτό είναι λανθασμένο. Η τιμή της μπαταρίας θα πέσει ταχύτερα και περισσότερο καθιστώντας ελκυστική τη τιμή του ηλεκτρικού αυτοκινήτου.

    felectric3Το μοντέλο Τ της Ford ήταν ακριβότερο της άμαξας αλλά δεν σταμάτησε να την υποκαθιστά ως μέσο μεταφοράς στις αρχές του 20ου αιώνα.

    Το μεγαλύτερο ζήτημα που καθοδηγεί ένα υποψήφιο αγοραστή ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι αυτό της φόρτισης της μπαταρίας.

    Αυτό έχει και τεχνικές και ρυθμιστικές παραμέτρους.

    Α. Η Τεχνική πλευρά είναι απλή

    Υπάρχουν 3 τύποι φόρτισης:

    1. Φόρτιση στο σπίτι

    felectric1

    Είναι η περίπτωση ιδιωτικής κατοικίας που διαθέτει φορτιστή σε στεγασμένο ή ελεύθερο χώρο parking εντός των ορίων της κατοικίας. Πέραν της εγκατάστασης ο ιδιοκτήτης υπογράφει σύμβαση με το πάροχο ενέργειας.

    2. Σταθμοί φόρτισης στους δρόμους

    felectric4

    Τα κριτήρια για την ανάπτυξη σταθμών φόρτισης (ως δημόσιο αγαθό) είναι περισσότερο σύνθετα αλλά και ευέλικτα. Δεν είναι εδώ ο κατάλληλος χώρος για να τα αναλύσουμε. Αλλά είναι αρκετό να πούμε ότι έχουν σημαντικό κόστος και είναι αποτέλεσμα εκτεταμένης μελέτης και λεπτομερών προδιαγραφών. Σε πολλές περιπτώσεις η εγκατάσταση και διαχείριση αυτών των σταθμών είναι θέμα δημόσιων διαγωνισμών, αξιολόγησης, υπογραφής συμβάσεων, εποπτείας και ελέγχου.

    3. Σταθμοί φόρτισης σε ιδιωτικούς χώρους με δημόσια πρόσβαση

    Η περίπτωση αυτή είναι ανάλογη των σημερινών πρατηρίων, αλλά εφαρμόζεται σε malls, ιδιωτικούς σταθμούς parking κλπ.

    felectric2

    Στη περίπτωση αυτή η υποδομή πληρώνεται από τον ιδιοκτήτη/διαχειριστή ο οποίος επίσης συνάπτει συμβατική σχέση με εταιρεία παροχής ενέργειας, ενώ παρέχει τη πρόσβαση σε χρήστες του σταθμού έναντι τιμήματος. Εναλλακτικά το κόστος προμήθειας και εγκατάστασης της υποδομής μπορεί να ανακτηθεί είτε από μια χρηματοδοτική δεξαμενή (στην οποία συμμετέχουν κάποιοι/όλοι οι καταστηματάρχες ενός mall) ή με επιμερισμό κερδών με επιχειρήσεις που ωφελούνται εμπορικά από την εγκατάσταση των σταθμών φόρτισης.

    Β. Η Ρυθμιστική πλευρά

    Αποφεύγοντας τις καθυστερήσεις

    Η πρόοδος της διείσδυσης όπως είπαμε παραπάνω δεν εξαρτάται κυρίως από τη τεχνολογία. Όπως έχουν δείξει μελέτες εξαρτάται κυρίως από 3 παραμέτρους:

    1. Από τα χρηματοδοτικά κίνητρα
    2. Από τη διαθεσιμότητα των σταθμών φόρτισης
    3. Από τη μέγιστη ακτίνα οδήγησης

    Τα ρυθμιστικά και κοινωνικά ζητήματα σε μια χώρα ή σε μια πόλη είναι τα κυρίαρχα που καθορίζουν τη συμπεριφορά των πολιτών για αγορά ηλεκτρικών οχημάτων. Η υποδομή και το βήμα υλοποίησης θα επηρεάσουν σε σημαντικό βαθμό το βήμα διείσδυσης στην αγορά.

    Ένα καλά σχεδιασμένο σύνολο χρηματοδοτικών κινήτρων θα διευκολύνει την ανάπτυξη της αγοράς, όπως έχει δείξει η εμπειρία σε αρκετές περιπτώσεις χωρών. Εάν η αγορά δεν ανταποκρίνεται σε αυτό το σύνολο, τότε εισάγονται πρόσθετα και βελτιωμένα κίνητρα. Εάν ο χρόνος διάρκειας των κινήτρων είναι μικρός, τότε είναι και αντιπαραγωγικός.

    Συμπερασματικά το ρυθμιστικό καθεστώς και η όρεξη της κοινωνίας να ενσωματώνει τις τεχνολογικές καινοτομίες καθορίζουν το ρυθμό της ανάπτυξης σε μια τοπική κοινωνία ή και σε ολόκληρη τη χώρα.

    Όπως και σε οποιαδήποτε άλλη ανθρώπινη δραστηριότητα αυτό εξαρτάται από το όραμα της ηγεσίας και τη πολιτική βούληση που αυτή διαθέτει.

    Dimitrios Dimitropoulos CV Dimitrios Dimitropoulos, ELECTRIC CAR & FLEETS

    Msc on Electrical Engineering |
    National Technical
    University of Athens


    DVK CV b

    Dr. Dimitrios Vasileios Kokkinos,
    CHAIRMAN & MANAGING DIRECTOR

    Doctor of Engineering (H.C.) | Kinston University U.K.
    Ingénieur E.N.S.T.A. | Ecole Nationale Supérieure des Techniques Avancées, Paris France
    Ingénieur Civil du Génie Maritime | Ecole Nationale Supérieure du Génie Maritime, Paris France
    Higher National Diploma in Naval Architecture and Ship Building | Southampton Polytechnic U.K.


     

    Τελευταία Άρθρα

    spot_img

    Δημοφιλή Άρθρα

    Σχετικά Άρθρα